מהי עששת?

עששת נמנית בין המחלות המאפיינות את החברה המערבית המפותחת. מי שאחראי להופעתה הם חיידקי העששת, מדובר במצבור גדול של חיידקים מכל מיסי סוגים אשר מנצלים סביבה רטובה כמו סביבת הרוק שבפה, עם חומציות המאפיינת את חלל הפה לצד שיירי מזון. הגורם הדומיננטי של העששת הוא הגורם הגנטי שבדומה לשאר המחלות הוא איננו ניתן לשינוי. כמות הנזק שתיגרם לאדם בעל חומר שן עמיד למחלות, תהייה מזערית מאשר אדם בעל חומר שן בלתי עמיד ועם נטייה לפתח עששית, וכתוצאה בעל סיכויים גדולים לחלות.

נזקים אפשריים

חיידקי העששת גורמים להרס חומר השן עד להפיכת הצבע הלבן לחון ושחוק. נזקים נוספים יתבטאו בחורים בשיניים כתוצאה מהרס חומר השם על ידי חיידקי העששת, עד לרמה של כאבים בשיניים בעקבות דלקות בעצב. מדובר בתהליך איטי שעשוי להימשך כמה שנים לעיתים, ומלווה ברגישות למתיקות וקור. בשלבים מתקדמים יותר הכאב הופך לבלתי נסבל עד שלא ניתן להירדם בלילה. על כן קיימת חשיבות גבוהה לזיהוי הסימנים בתחילת דרכם על ידי צילומי רנטגן לאבחנה מוקדמת של העששת ולמען מתן טיפול שמרני.

טיפול בעששת

כדי להחזיר לשם את המבנה המקורי שלה ותפקודה התקין, יהיה צורך לסלק את המוקד העששתי ולבצע שחזור, דיינו סתימה. חיידקי העששת מתמקמים בחלל הפה על השיניים, הרקמות הרכות שלי הלח, החניכיים וגם על הלשון. הנזק של חיידקים אלו לא ניכר בגוף אלא בעיקר בחומר של השן. השכבות שבהם מתאגדים חיידקי העששת נקראות פלאק ובתוכן מצויים חומרים דביקים המרכזים את החיידקים והפרשות החיידקים. שטיפות פה לא מסוגלות להסיר את אותו הפלאק מכיוון שהפעילות העששתית מדביקה אותו לחומר השן.

טיפול מונע

רק על ידי שימוש באמצעים מכאניים ניתן להסיר את רובד החיידקים, כלומר באמצעות חוט דנטאלי ומברשת שיניים. יש להחליף את המברשת אחת לחודשיים ולצחצח את השיניים פעמיים ביום לפחות במשך שלוש עד חמש דקות. יש לציין כי אין שום אפשרות לשקם חומר שן אשר הלך לאיבוד במסגרת התהליך העששתית, וכל סתימה או כתר לא יכולים לשמש כתחליף הולם במקרים אלו.

עששת
סגירת תפריט
Call Now Button