טיפולי שיניים בהרדמה כללית

רובנו נזדקק בשלבים כאלה ואחרים לטיפולי שיניים לעיתים טיפולי שיניים בהרדמה כללית. כמחצית מהאוכלוסיה מסוגלת להתמודד באופן סביר ויותר מכך עם כמות טיפולי שיניים מקובלת – בסדרה  של ביקורים אצל רופא שיניים.

אבל, מסתבר כי 20-25% מהאוכלוסיה חרדים מרופא שיניים לילדים עד כדי כך – ששום דבר לא יביא אותם לטיפול שגרתי בשיניים, אלא אם כן יחוו כאב חזק מאוד, וגם אז יטפלו רק בו – וימשיכו לחמוק מטיפולי שיניים בעתיד.
 
במחקר שנערך בארצות הברית ניסו לבדוק האם הסיבה לכך שחמישית עד רבע מהאוכלוסיה נמנעים מטיפולי שיניים היא כספית או באמת חרדתית.
בחברת הייטק גדולה וידועה ניתנה האפשרות לכל עובדי החברה לבצע טיפול שיניים חינם לתקופה מסויימת.
כל עובדי החברה הוזמנו לבדיקת שיניים שגרתית – ללא תשלום.
מסתבר ש 20% מהעובדים- לא הגיעו.
המסקנה המתבקשת היא שאכן החרדה היא זו שגרמה לאנשים אלה להתחמק מטיפול שיניים.
קיימת גם קבוצת ביניים שהם אנשים בעלי חרדה דנטלית מטיפול שיניים בדרגה כזו או אחרת, שיטפלו יותר בשיניים – אך ימנעו מטיפולים הגוזלים זמן או נמשכים לאורך תקופה, שכן הם צריכים לגייס את כל תעצומות הנפש על מנת להגיע לרופא השיניים.

ומה עם טיפולי שיניים לילדים?

עד גיל 3-4 רוב הילדים לא ישתפו פעולה מעבר לטיפול אחד קטן.
הרוב יתנגד לטיפול.
הדבר הנורא מכל במקרה זה הוא לטפל בילדים אלה בניגוד לרצונם, או לגרום להם טראומה לא רצויה על ידי יצירה של ציפיות לא מציאותיות אצלם.
ככל שאנו מתקדמים בידע ובטכנולוגיה, התותבות ושאר הפתרונות הניידים הישנים הולכים ונדחקים לקרן זווית.
השתלות עצם מסובכות, הרמות סינוס ורצפת אף , שתלים בלסתות שלמות ועוד – הולכים ותופסים מקום.
טיפולים כירורגיים אלה אינם תמיד טיפולים נעימים לכל אדם , למרות שזה לא כואב כאשר מרדימים כמו שצריך.
חלק מהאנשים לא ירצו להיות ערניים לגמרי בזמן ביצוע כירורגיות אלה.
בעיה נוספת שמתעוררת הרבה פעמים היא טיפולים ארוכים. למשל, אם למתרפא צפוי טיפול ארוך (20-30 פגישות ומעלה),  שכן ישנם טיפולים שנמשכים גם יותר משנה. מניסיוננו ידוע לנו שיש רבים שלא יהיו מסוגלים להתמיד בטיפול סדיר לזמן ארוך כל כך.
במקרים כאלה יש לשקול ביצוע מרוכז של הטיפולים תחת הרדמה כללית, או הרגעה, כדי לצמצם ככל האפשר את מספר הפגישות והטיפולים.

כיצד זה נעשה?

כל הטיפולים הללו מבוצעים על ידי רופא מרדים בלבד, יחד עם רופא שיניים.
קיימות למעשה מספר דרגות של “עומק הרדמה “:
טשטוש (סדציה ) : במצב זה המרדים נותן למתרפא חומר מטשטש לפני ובזמן הטיפול. המטופל נשאר במצב ער – מנומנם תוך כדי הטיפול ובסיומו הוא אינו זוכר שום דבר מחווית הטיפול .
הרגעה עמוקה – סדציה עמוקה – כאן כבר מדובר במצב ביניים שבין הרדמה כללית לערות, המטופל כמעט ישן במהלך הטיפול, גם כאן הוא לא זוכר כלום בסיום הטיפול. המרדים הוא שנותן את המינונים המדוייקים הנדרשים לשם כך.
 
הרדמה כללית – כאן כבר מדובר בשינה אמיתית תוך כדי ביצוע הפעולה . הרפלקסים של המתרפא מורדמים גם הם. מינון חומרי ההרדמה הוא נמוך למדי, כך שניתן להעיר מהר את המתרפא , הרי בסך הכל מדובר בטיפול שיניים ואין צורך בהרדמה “כבדה” מדי.
טיפול שיניים בהרדמה

מתי עדיפים טיפולי שיניים בהרדמה כללית?

בהרבה מקרים אנו מעדיפים את ההרדמה הכללית וזאת מכמה סיבות:
  • הסיכון – למרות היותו נמוך ביותר , הוא כמעט זהה בכל השיטות.
  • למתרפא ולרופא הרבה פחות נוח בשיטות הסדציה השונות , מכיוון שרפלקס השיעול פעיל לחלוטין, ומאחר וטיפולי שיניים מערבים כמויות גדולות של מים – זה לא הולך כל כך טוב יחד.
  • בהרדמה כללית – אין פשרות, הכל מבוקר באופן מוחלט, המרדים שולט במצב הרבה יותר טוב והרבה יותר בבטחה.
מה הסיכון ?  הרבה אנשים פוחדים מהסיכון שבהרדמה (“מה יקרה אם לא אתעורר? “) . בשנות ה -70 הסיכוי “לא להתעורר” עמד על 1:2500
היום הסיכון הוא קטן ביותר ועומד על כ- 1:150,000.    רק לשם השוואה – הסיכון השנתי למות מתאונת דרכים הוא יותר גדול ועומד על כ 1:100,000  .
 
במרפאת שיניים של ד”ר בירשאן קיים חדר ניתוח מצוייד באופן מלא: מכונת הרדמה משוכללת ביותר ומוניטור הרדמה מהחדישים בעולם מתוצרת Draeger – Siemens , שנחשבת לחברה המובילה בעולם בתחום ההרדמה הכללית. וכן דפיברילטור משוכלל לטיפול בכל הפרעת קצב אפשרית. כל זאת – מעל התקן הנדרש ממרפאת שיניים העוסקת בהרדמה כללית לפי משרד הבריאות (לינק מצורף) . במרפאת ד”ר בירשאן הצטבר ניסיון קודם במקרים רבים ומורכבים של טיפולי שיניים בסדציה ובהרדמה כללית לילדים ולמבוגרים וידועה כאחת המרפאות שיניים פרטיות תל אביב המקצועיות ביותר.
 
חשוב מאוד הוא מי רופא השיניים המטפל, אבל לא פחות חשוב מזה מי הוא הרופא המרדים שבריאות המתרפא נמצאת בידיו. חשוב לדעת מה ניסיונו של הרופא המרדים, מהי מיומנותו והיכן עבר את הכשרתו הרפואית.
המרדימים איתם אנו עובדים הם מבכירי הרופאים המרדימים בארץ 
 
מאמרים בנושא טיפולי שיניים בהרדמה כללית:
סגירת תפריט
Call Now Button